Aktuellt

Utmaningar kring att utföra Mångsidiga intensiva beteendeinsatser

Vi föreläste om att utbilda skolverksamheter i färdighetsträning på en konferens om mångsidiga intensiva beteendeinsatser (MIB). Många olika professioner deltog och vi passade på att ställa frågan vad som är mest utmanande med att införa MIB. Här är en sammanfattning av utmaningarna:

  • Samverkan och samarbete: svårigheteratt få till fungerande samarbete mellan involverade aktörer som kommun, region, förskola, habilitering och barnets anhöriga.
  • Tidsbrist: Det råder en brist på tid hos personal och familjer för att hinna med insatserna, både hemma och i förskolan
  • Resursbrist: Avsaknad av tillräckliga resurser i kommunen, förskolan och nätverket.
  • Kompetens: Det finns utmaningar relaterade till bristande kunskap om autism, behov av rätt kompetens hos handledare och personal, samt svårigheter att bibehålla kompetens i verksamheterna.
  • Förskolans involvering och förutsättningar: Att få förskolan att medverka kan ibland vara svårt. Handledare behöver samarbeta med förskolan för att få till träning naturligt i förskolans vardag utifrån dess uppdrag och förutsättningar.
De olika professionerna som deltog, där större text innebär att flera fyllt skrivit samma sak.