For parents to children with autism
As a parent of a child with autism, it can be difficult both to find the right information and get access to support. Maybe you suspect a diagnosis or your child already has been diagnosed. Below is information about autism and what supports are available.
Diagnosis and assessment
Autism is diagnosed if someone has such great difficulties with social interaction and communication that it becomes an obstacle in everyday life. The diagnosis means that it is difficult for the person to cope with their everyday life. Autism is sometimes called an autism spectrum disorder. To get a diagnosis, an assesment is made after, for example, parents or educators have noticed that the child is having difficulty. A first step towards getting an assesment is to contact the health center (Vårdcentral or BVC). The assesment can then be done by the child psychiatry (BUP), Habilitation services or a pediatric clinic. You can search for your closest clinic at 1177.
The Habilitation services support you and your child
If your child has difficulties with the autism spectrum, it is important to do two things. On the one hand, make accomodations so that the child copes better with their everyday life and on the other hand, help the child to develop new skills. There are ways to do this and if your child is diagnosed you are entitled to support from the Habilitation services. The habilitation services can help by coaching you as parents and the preschool or school in strategies for accommodating and practicing skills with the child.
Autism diagnosis also entitles to support under the Act on Support and Service for Certain Disabled Persons (LSS). You cab read more about this (in Swedish) at Autism and the Asperger's Association.
Your child's needs
Effective interventions consist of adapting the environment and practicing important skills that the child needs to master. What the support looks like depends on what makes you and your child lead a better life. The more things the child has difficulty with, the more intensive interventions are needed. It has been shown that interventions work better the earlier they are given and the more time is spent on them. However, the most important thing about the interventions is that they focus on critical skills and that they are carried out with quality. Therefore, it is very important to get proper supervision.
Targeted or multifaceted interventions
Många barn får enskilda insatser kring specifika svårigheter, t.ex. en övning i kommunikation om barnet behöver öva på det eller en insats för att minska problembeteenden om barnet skadar sig själv eller andra. Om ditt barn har mycket svårigheter räcker det inte med insatser kring en svårighet utan då behövs mångsidiga intensiva insatser. Då jobbar hemmet och pedagoger med många olika områden med stöd från en handledare. Områdena är ofta exempelvis kommunikation, samspel, vardagsfärdigheter, motorik. Denna typ av insatser kallas olika saker, kanske kallar din habilitering insatserna för MIB, IBT, EIBI, MII eller TIBI. Alla dessa förkortningar betyder samma sak: tidiga mångsidiga beteendeinriktade insatser som bygger på ABA. If you live in Stockholm you can read mote about the Habilitation Service's behavioral interventions here.
The purpose of intervention
Insatser bör alltid ha fokus på att öka självständighet och livskvalitet. Syftet med stöder är att din barn ska må så bra som möjligt och kunna göra så mycket som möjligt i sitt liv. Det viktigaste är ofta att lära barnet att kommunicera och olika sätt att samspela. En viktig del i att bli så självständig som möjligt är att kunna berätta vad man tycker och känner, vilket ofta är svårt för barn med autism.
Prerequisites för intensiva insatser
Det är du som förälder och förskolan som anpassar och övar med barnet med handledning från habiliteringen. För att få till insatserna behöver förskolan ha en resursperson som har ansvar för just ditt barn. Ofta behöver förskolan göra en ansökan till kommunen för att få extra pengar till det (deta brukar kallas tilläggsbelopp eller verksamhetsstöd). Habiliteringen brukar kräva att förskola och föräldrar totalt övar ett visst antal timmar i veckan (oftast mellan 15 och 30). Det kan låta mycket, men kom ihåg att det handlar om tid som viktiga vuxna ändå spenderar med barnet! Övningstid kan exempelvis bestå i att barnet får öva på att ta på sig kläder när det är dags att gå ut, be om något i matsituationen och öva på att leka med andra barn. Kom även ihåg att det går att apply for financial support from the Swedish Social Insurance Agency (Försäkringskassan).
If you can't get support from the Habilitation Services
Om det av olika skäl är svårt att få stöd av Habiliteringen går det att anlita privata aktörer. Vid tillräckligt intresse håller vi på CBA föräldrautbildningar kring färdighetsträning utifrån vår bok "Children with autism". Vi har kompetens att handleda pedagoger och föräldrar utifrån behov. Om det skulle vara aktuellt, Don't hesitate to e-mail us for more information and pricing! Vi Du kan också öva på egen hand exempelvis med stöd i boken Leka, prata äta – Övningar för barn med särskilda behov (In Swedish) eller vår bok "Children with autism".
If you want to get in touch with other parents who are involved in early intensive interventions, you can search for groups at Facebook. In Swedish there is the group Facebookgruppen IBT-träning för barn med autism.
